Chengdu och lite mer

Tjena, Sry för att inte kunnat updatera bloggen på länge. Befinner mig nu i Chengdu, en stad i Sichuan.

Det kommer inga inlägg med bilder på ett tag nu eftersom jag inte har med mig min egen laptop. Hoppas att folket blir nöjd med massa text iaf :D

Chengdu är en ganska schysst liten stad som sagt, eller a... liten och liten, Den är 2/3 av Beijing xD
Staden är känt för bl.a. God mat! Här är maten väldig god, originellt och väldigt mycket billigare än ganska många städer.
Det ligger i nordvästra kina. @linus: Chengdu tillhör Yunnan i Hearts of Iron :P

Staden har även 2 parker som är ganska så kända, ett är WuHu Street som är tillför att memorera någraältar från De Tre rikernas tid. Dem är bl.a. Pang tong, Zhuge Liang, Liu bei, Guan Yu och Zhang Fei. Den andra är DuFu Gården, Du Fu är en poet från Tang dynastin, i klass med Li Bai.
 Här finns även 4 ganska kända gator varav ett har jag glömt namnet men de som jag kan nämna namnet på är Första klass under skyn (Yiping Tianxia) och är känd för mat, här ligger restaurangerna en efter en. Har ätit totalt i 3 av dem. Vissa är ganska billiga, andra väldigt dyra.
de två andra gatorna jag kommer ihåg namnet på är KuanZai Xiang, Det är två rader av gator som ligger bredvid varandra, en är ganska bred den andra är ungefär hälften så bred som den andra. Ngt som förvånar mig är att det var bombat av engelsmän och fransmän där xD.
Den tredje gatan är Jingli och är en gaturestaurangs gata, Här kan man hitta alla möjliga snacks från kina. Har inte testat ngn av dem men brorsan har, Det smakade skumt säger han x)

Det vi har gjort här är bl.a. att chilla på vår hotel, besökt alla dem platserna och träffat en levande buddha. Altså han är en reincarnation av någon buddha eller buddhistava (en buddhistisk gud hursom hälst). Han är ganska så cool, även om han är som en helgon så är han väldig chill, typ går omkring i solbrillor, gör peace tecknet och säger yeah ibland. Men beviset för att han är en levande buddha är bl.a. att han kommer ihåg grejer från sitt förra liv och så verkar han veta saker som han aldrig frågat om. Slår vad om att han kan knäcka lösenordet till min dator x)

När vi chillar på hotelet tittar vi bl.a. på massa TV. Jag och brorsan har två gemensamma favorit programm: Hi My Sweetheart, En taiwanesisk Idol, highschool love story. Anledningen till att vi gillar den är att den är ganska udda i sin story, Vi är nog vana vid nörd tjejen som blir ihop med snygging killen på skolan eller den blyge klumpiga som blir ihop med näst in till perfektion kille med top-betyg o.s.v. men den här handlar om en Potfrilla-Glasögon tönt som blir ihop med den stenhårda tjejen (båda två är eller har varit mobbad). Den andra halvan av serien händer det några karaktärs förändringar, Nörd killen blir en snygg och stilig Playboy och sedan där händer det några grejer.
Den andra programmet är Chinese Paladin 3 och är en Wuxia/Svärdsmans historia med drag av Fantasy i.
Snart ska jag till Shanghai och efter det så ska jag till USA. Ska försöka göra några inlägg i USA iaf. Men inga bilder föräns augusti. Förlåt. Ska även berätta om Emei bergen och lite andra ställen då med bilder :)

AUF WIEDERSEHEN! Miss ya all in Sweden!

Kommentarer
Postat av: Axel

Jag var i Chengdu när jag var i kina :D

2010-07-15 @ 23:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback