Filmrecension- PRINCE OF PERSIA

I söndags såg jag film adoptionen av spelet Prince of Persia: the sand of time tillsammans med kontakt personen, Emilie.

Prince of Persia the movie.

Filmen var en Action/familje/Komedi/Romance/Historisk Fantasy Film. Den tar plats i forntida persien och handlar om en gatu pojke som heter Dastan. En dag när han snodde ett par äpplen hamnade han i bråk med Persiska soldater som jagade honom genom en persisk gata, Dastan var ganska atletisk och kunde med lätthet fly från sina förföljaren genom att hoppa på tak och bjälkar. Denna mod gjorde kungen Sharaman fascinerad och rörd, Han adopterade Dastan som prins.

Sedan dess har Dastan vuxit upp tillsammans med syskonen Garshiv och Tus. Han levde tillsammans med kungafamiljen av Persien och uppfostrades som en prins samtidigt som han tränades i strids konst för att bli en mäktig persisk krigare.
Tio år senare så ledde bröderna en attak mot den heliga staden Alamut när deras farbror, Nizams spioner berättade att dem sålde vapen till deras fiender. Garsiv ledde huvud anfallet. Dastan tog chansen och ledde en smyg anfall och öppnade upp en port av Alamut så att persiska soldater kunde med lätthet ta sig in i staden. Inom kort var staden ockuperat. Dastan lyckades få tag på en mystisk men vacker dolk från en av krigarna som såg ut o vara påväg ut från staden

En stor seger fest firades och dem i den ny ockuperade staden. Deras fader kom på festen där han fick en gåva av Dastan. En mantel som dem sägs komma från Alamut. Men Manteln var förgiftad och brände Kung Sharaman till döds. Dastan fick skulden och tvingades att fly. Tillsammans med Alamuts princessa, Tamina. På flykten fick Dastan reda på att Dolken han hade kunde vrida tillbaka tidsvattnet där endast han är medveten om vad som hade hänt. Under deras flykt så lärde dem känna en affärsman som levde på struts race. Lol... Denne affärsman hade även en skicklig svart kniv kastare som livvakt.

Efter vidare konfrotationer med farbrodern Nizam så får man veta att det är han som är den onde och huvud skurken (Prinsen trodde först att det var Tus). Tamina var tvungen o berätta allt om dolken och tidens sand. Gudarna hade förlänge sedan skapat människan men efter alla dessa år så såg gudarna bara girighet och illvilja i människan och fördömde mänsklig heten med en sand storm men en lite flicka bad till gud att skona dessa människor och förseglade sand stormen i en timglas som kom senare att kallas tidens sand. Flickan fick rollen att övervaka denna timglas och fick även Tidens dolk som gåva. Prinsessan berättade även att om man högg timglaset med dolken så kunde man resa mycket mycket långt bak i tiden och då kom Dastan tänka på en liten berättelse om Farbrodens hjälte dåd och avslöjade Nizams planer att ta tronen genom att låta sin bror dö under en jakt istället för att ha räddat honom.

Dem fick senare ta sig till botten av Alamut där de hittade timglaset. Efter en vild kamp med farbron så högg prinsen/farbron timglaset och sanden höll på att släppas ut. Kaos började dra in i världen. Prinsen lyckades dock hindra allt kaos att sprida sig och reste därefter tillbaka till den tidspunkten när bröderna intog Alamut. Prinsen avslöjade Nizam och fick till slut döda honom.

Filmen slutar med ett lyckligt slut. Filmen var ganska bra, Det var inte så mycket från spelet kvar i filmen förutom en princessa som kände till dolkens hemligheter och som fick samarbeta med prinsen, Tidens dolk själv och skuggan av den gamla röda tråden. I spelet slogs man dock mot massa Sand varelser som det kallades och inte mot människor förutom i början. Prinsen hade aldrig något namn i spelet men i filmen kallades han Dastan. Olikheterna är stora, vilket gjorde att man kunde istället se filmen som en vanlig film och inte en adoption av någon spel. Rekommenderas för ungdomar och familjen då det är en Disney film och den är inte så överdrivet otäckt. Den var t.o.m. lite komiska drag av sig.

Auf Wiedersehen och hoppas ni gillade min Recension :D