VAL TILL UNGDOMSFULLMÄKTIGE!!

Idag börjar valet till ungdomsfullmäktige! Ni som är mellan 12-18 och bor inom göteborg har nu chansen att påverka och få din röst hörd genom att rösta på den kandidadaten som du tycker om bäst! Beroende på vart du bor så kan du rösta på kandidaterna från din Valkrets. Själv så kandiderar även jag, så om du bor i centrum så får du gärna rösta på mig.

De frågor jag tänker driva i Ungdomfullmäktige handlar framför allt om

SKOLPOLITIK:

Jag vill att kommunen ska prioritera mer på skolorna rent ekonomiskt, dvs mer skattepengar till skolan så att man lättare kan åtgärda brister som skolmaten, utbildnings materiallet och anställa bättre läraren (Säger inte att de nuvarande är dåliga dock...).

Vill även driva frågor som handlar om elev inflytande och elev demokrati i skolan och att skolan ska anpassa efter elevernas behov. Vi som är elever på vår skola skall kunna ha större möjligheter att påverka i frågor som angår vår skola och genom demokratiska vägar kunna va med och påverka olika beslut. På så vis kan vi göra våra skolor ännu mer trivsamt och det kommer vara mycket roligare att gå dit!

SÄKERHET OCH TRYGGHET


Man skall kunna känna sig trygg och säker vart man än går, vilken dag under veckan och vilken tid på dygnen. Vill bara säga att min tolerans för säkerheten här i stan när Jesper Johansson och Elin Krantz mördades på endast två veckor skönk riktigt jävla mycket. Om vi ska bo här så ska vi kunna vara säkra och trygga när vi är ute och inte behöva oroa oss för att bli bortförda och sedan mördade av en snubbe som det tar mer än ett halv år att få fast!

Är redan igång med vissa reformer inom det här området och tänker fortsätta arbeta med den här frågan när jag blir vald igen!

KOLLEKTIV TRAFIKEN


Att man ska kunna åka gratis dygnet runt och året runt är en vision inom Ungdomsfullmäktige. Det här målet är dock omöjligt. Men det jag tänker jobba med inom det här området handlar bland annat om att våra skolkort ska även gälla i våra närliggande kommuner: Partille och Mölndal och att deras kort även kan gälla till 22:00. Just nu så tror jag att många ungdomar som t.ex. bor i Partille och går i skolan i Göteborg har svårigheter att kunna ta sig från och till skolan då korten kanske endast gäller inom deras kommun.

Då dessa kommuner i stortsätt sitter ihop med Göteborgs kommun så tycker jag att vi ska ha lika stora möjligheter inom kollektiv trafiken dessutom så blire mycket lättare med att ta sig fram och tillbaka om man har ärenden över kommuns gränserna.

INTEGRATION

Ganska aktuell fråga nu när SD sitter i Riksdan...
Jag tycker att man ska kunna känna sig välkommen och vänligbemött av omgivningen oavsett bakgrund, nationallitet, klädstil/Stereotyp, Förflutet och åsikter!. Vi kanske är olika men vi är en del av samhället och man ska inte behöva bli illa bemött av omgivningen bara för att man är annorlunda.

UNGDOMSDEMOKRATI

Här kommer nog ett av de alra starkaste frågorna jag tänker driva. Jag vill sänka rösträtts åldern i lokala val till 16 år och öka ungdomarnas möjligheter att uttrycka och få gehör om våra åsikter. Visst, Här kan man debattera mognad och utbildning. Kanske tidigare åldrar har man ingen bra uppfattning om hur samhället funkar samt så kanske man saknar kunskapen om politiken men oftast när man är 16 så har man gått klart grundskolan och då har man goda grundläggande kunskaper inom samhällskunskapen, väldig många elever har även vid det här laget bildat egna åsikter! dessutom så kände jag vissa frustrationer i samband med valresultaten och kände mig maktlös då jag inte kunde göra något för att påverka det. Jag tror många av er som läser min blogg kände samma sak.

Vi är unga men vi är också en väldig betydande del i samhället. man brukar säga att vi är framtiden, men jag säger att vi också är nuet! Vi ska kunna känna oss delaktiga i det samhället vi bor och kunna vara med och påverka i frågor som angåer oss! Vi ska också kunna bli politiskt representerade.
Sverige är trotts allt ett av världens mest demokratiska länder men varför inte höja ribban ännu högre och sikta på att göra det ännu mer demokratiskt genom att låta vi som är unga kunna påverka i de frågor som angår oss!

Dessa var nog de viktigaste frågor och debatter jag tänker driva i UF.
Om ni håller med mig och bor inom min valkrets så kan rösta på mig :) Men det viktigaste är att du röstar på den kandidaten som passar dig bäst och ÄNNU viktigare att man överhuvudtaget röstar.

DET HÄR ÄR DITT VAL!
DET ÄR DIN ÅSIKT SOM SKA FRAM OCH DIN RÖST SOM RÄKNAS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback