Idol.

En stor del av Lördagen gick åt att stå i kön till Idol auditionen. Det var alltså uttagning till musik tävlingen Idol, ett svenskt program som handlar om att man ska sjunga med en Jury som säger om du är bra eller inte.

Jag var där inte ensam naturligtvis, varför skulle jag göra något sådan om inte det var folk som följde med?
Det var jag och några stycken från Hvitfeldtskas Nördkår: Oskar Fridell, Linnéa Warnvik, Viveca Danielsson, Pedram Nikravan och Emilia Bergil.
Jag kom fram till Svenska mässan, där det hela skulle vara och mötte upp med Linnéa som stod redan i Kön. Det som var lite häpnads väckande var att Kön var så otroligt långt. Tror nog att man hade stått o Köat i säkert 3 timmar innan man fick komma in i byggnaden.

Man såg många olika människor i kön, allt från Tonåringar till Högskole elever till trubadurer till fjortisar... etc...
Bara att stå i kön utanför byggnade tog ganska långt tid. Dock hade vi tur o hittade Pedram som stod ganska långt fram. Så det tog kanske en och en halv timma innan vi var inne i byggnade.
De sista tio minutararna i kön utanför började nervositeten stiga. Bara rent sammanfattad har jag nog inte varit så himla nervös på ett jätte långt tag!

När vi gick in i byggnade och registrerade oss så fick vi alla ett nummer som stod ungefär hur långt back i kön vi fortfarande behöver vänta. Det var inuti byggnaden som den långa vänte tiden varade. Vi väntade säkert där inne i fyra timmar inne det blev vår tur, emellan har vi hunnit äta glass och några av oss har även hunnit smita ut och köpt mat. Men när det snart var vår tur och vänte tiden tog slut så var nervositeten riktigt jävla hög! Något som jag undrade lite då och då är varför jag kände denna nervositet även om jag inte planerade att komma vidare?

Hursomhelst. Efter c.a. 30 minuter till så var det Oskars tur o sjunga och efter det så var det min tur. Jag fick lugna ner mig lite med uppsjungnings övningar, samt så repeterade jag sångtexten på låten jag skulle sjunga för mig själv, Jag skulle sjunga "En helt ny värld" av Peter Jöback som är från Disneys Aladdin. Oskar kom ut och meddelade att han inte kom vidare och efter det vare min tur. Jag gick in och sjöng första värsen och refrängen. När jag var klar så sa Juryn: "aaa.... Det räckte tyvärr inte ända fram, Men det var roligt att du kom o sjöng för oss". Jahopp... SÅ kan det bli, de gav mig inte häller någon kritik.

Den Juryn som var på Auditionen var dock inte den riktiga Juryn, utan mer eller mindre en För Jury för att ta ut de sämsta och det bästa för att vid en senare tillfälle uppträda framför TV för den riktiga Juryn. När jag förstod detta efter ett tag så insåg jag även att Idol inte är någon riktig Musik Tävling utan mer eller mindre en TV-Program.

Aja... det var kul iaf, funderar på att göra detta nästa år igen.

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback