SPEL RECENSION: DoTA, LoL och HoN

Denna recension handlar om bland annat om Defense of the Ancients (DotA) och de spelen som är inspirerade av det spelet alltså League of Legends (LoL) och Heroes of Newerth (HoN)

Rent generelt är dessa tre titlar ett och samma spel, det finns dock delar där de skiljer sig från varandra. Vi kan börja med DotA då det kom ut först. DotA är ett viserligen ett spel med det är inget spel för sig, utan det är ett spel som är integrerat i Stratergispelet WarCraft III Det var tänkt att spelet skulle vara avsedd för de som gillar o köra som hjältar. Det finns två lag i spelet, The Sentinels och the Scourge. Båda lagen delar två lika stora sidor av kartan som består av tre gångar, Två stycken som går längs med kanterna och en som går diagonalt i mitten.

Dessa tre så kallade Lanes är Mid, Bottom och Top. Längs med dessa finns det tre vakttorner på vardera sida, Tillsammans äre sex vakttorn per lane.

Vid start ska varje spelare välja en hjälte. Efter det har man lite tid på sig att köpa utrustning och andra material som är bra att ha. När start signalen gått så kommer byggnaderna att åkala varelser som är kända som Creeps, och det är de som du ska hjälpa med din hjälte. Huvudmålet med spelet är att förstöra motståndarens huvud byggnad genom att hjälpa sina creeps över till fiendens sida genom att döda motståndarens Creeps och hjältar. En match brukar ungefär ta en halvtimme till en timma.

Vissa hjältar från vanliga WarCraftIII är med, som t.ex. Thrall, Rexxar, Sylvanas och Cairne Bloodhoof. Spelet är egentligen gratis fast man måste ha WCIII för att kunna köra det.

Det som skiljer sig DotA från LoL och HoN i interfacen är att eftersom DotA är integrerat i WCIII så har oftast hjältarna olika Hotkey bars på deras Abillities, alltså deras olika spells och skills kan man säga. Medans i LoL och HoN har alla hjältar samma hotkeys (QWER) vilket gör att det blir lite lättare att hantera deras abillities och ta fram de snabbt.

Nu över till LoL, Något som är lite besvikande i LoL är att det är ganska så barnsligt, Dessutom är spelet inte balanserat hjälte messigt. Så det finns en hjälte som är totalt Imba och kan vinner nästan alltid. Utöver detta så kan man inte attakera sina egna Creeps (som förövrigt kallas Minions här) vilket gör att man inte kan Denya, Att denya är att man dödar sin egen Creep för att motståndaren inte ska få större vinst som mer pengar och Experience. Vilket betyder att enda sättet att ligga före är att döda motståndarens hjälte. Rent spelar mässigt har även LoL mycket sämre spelaren än i de andra två spelen. Annars så är det här spelet precis likadant som de andra. Synd bara att det är dåligt balanserad, dessutom kan man inte välja alla hjältar som finns i spelet. Utan man måste köpa vissa hjätar antingen med riktiga Pengar eller med ett spel Valuta...

Vad kan man säga om HoN? Det är precis som DotA, bara det att detta är ett separat spel med en aningens högre system krav. Ett stort plus är att det trots att det är riktigt lik DotA håller fortfarande den smidiga hotkeysen som även LoL har. Här finns det ungefär lika många hjältar så som det finns på DotA. Det som skiljer sig är bland annat att folket här är inte så himla trevliga direkt, om man klantar sig får man genast skit. Feeders är extra hatade här (En Feeder är en spelare som går in och Dör sedan för att indirekt hjälpa motståndaren att få ett övertag då man tjänar väldigt mycket exp för att döda en hjälte), De har även andra namn på deras två sidor. Här kallas det The Hellbourne och The Legion. I LoL har de inga namn på deras två sidor, däremot kan man kalla dem blå och Lila (Jävligt jobbigt när man ska hitta sin egen Creep/Minion).

Dessa spel är riktigt roliga, intensiva och väldigt tidsfördrivande. När man hittar snälla människor så är de extra roligt. Det är dock synd att dessa spel (Förutom LoL) är ganska dåligt när man snackar nybörjare vänlighet. Man måste ha kört mycket innan man lär sig hur man spelar bra. Det är iofs så med alla RTS stratergi spel nuförtiden.

Aja, Det här blev uttjötat...

Ha det bra!!!