Spel Recension, EVERQUEST

Hej, För att få lite o skriva om här kan jag nog börja skriva lite recensioner.
De kan handla lite om Spel, Musik, Böcker, Filmer, lite allt möjligt.

OBS! Recensionen är skriven från min egen synvinkel och inte copy - paste från Wikipedia eller andra uppslag

Nu ska jag iaf skriva om:


Everquest är ett av de första spelen under genren Fantasy mmorpg.
Spelet skapades av Sony Online Entertainment (SOE) i slutet av 90 talet och var den första MMORPG spelet att vara gjord i 3D grafik.

Glooming deep mine

Något som är värt o nämna är att det är det här spelet som i principen gjorde MMORPG genret stor och det var många som började spela det här när det kom ut. Flera stycken blev även beroende.
Precis som allt annat spel av samma genren så börjar man med att göra en gubbe som kommer vara din Karaktär, roll eller Avatar i spelet. I spelet kan man välja mellan 15 raser och 16 klasser. Det jag gjorde var en Dvärg Paladin som ni ser på bilden.
Själva spelkänslan skiljer sig från många MMORPG jag testat. Det känns väldigt oldschool kan man säga. Det fanns inga quest markings, en ganska dålig karta till spelet och man skulle prata till NPCn genom kommandon i chatt rutan.
Trotts det krånglet jag nämnde där uppe så är EverQuest riktigt roligt. Det behåller på något sätt Oldschool känslan hos Klassiska MMORPG. Dess Ras och klass variationerna är något som det verkligen borde få creds först.

Grafiken var nog inte det bästa idag. Men för att vara en såpass gammalt spel så är det inte alls dåligt som ni ser. Innan såg spelet mycket värre ut. Men det märks fortfarande att det är gammalt då gubbarna rör sig lite halv stelt och när man straifar så ser det ut som buggen moonwalkar.

Efter att ha testat spelet så kan jag faktiskt förstå varför folket gillar det och varför väldigt många har spelat det i över 6 år och att spelet fortfarande är vid liv. I vanligt fall brukar MMORPG spel dö ut ungefär 4 år efter det har kommit. väldigt många P2p (Pay to play) spel har tvingats att bli Free2play, Altså att det är gratis att spela, för att rädda spelet lixom. Fast det här spelet har holts vid liv och har updaterat regelbundet enda sedan det släpptes och nu är de uppe vid 17 expansioner. Mycket hah?, lyckligtvis så behöver man inte köpa alla expansioner för att börja spela. Utan de kommer oftast med Starter packetet eller om du köper det senaste expansionen: House of Thule så kommer även de andra spelen med.

Vill avsluta inlägget med att efter att ha testat spelet funderar jag starkt på att köpa det. Detta är verkligen ett MMORPG spel som är utomstående idag och det är en riktig klassiker.

Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback