En antirasistisk helg del.1

Den här helgen har jag varit på Kongress med Ungdom Mot Rasism (UMR). Precis som namnet säger så är det ett antirasistisk ungdomsorganisation. Detta ska vara den 15:e kongrssen sedan det startades.


Detta tog plats i Landskrona från fredag till söndag, så jag tog ledigt på fredagen för att hinna med tåget. Efter att ha packat allting (eller a... som jag trodde var allting) så drog jag till Centralen för att åka tåg. Var aningens nervös då detta var mitt första tåg resa ensam. Den andra representanten skulle åka från helsingborg.
Efter att ha små sovit och typ läst lite granna så lite innan jag var framme så lyckades jag hitta två tjejer som också skulle till Kongessen. Jag slog mig ned med dem och började snacka lite.
Efter att vi gått av tåget vid landskrona var det många UMR folk som välkomnade oss med bandaroller och grejer.

Efter att ha väntat ett tag så skulle vi åka iväg till stället där Kongressen skulle hållas. Innan vi åkte ditt så träffade jag även denne andra representant aka min vän Oscar Gelada från Göteborg som även var ombud.

På Fredagen gick vi igenom lite basics om kongressen o.s.v. sedan gjorde vi endel gemensamma aktiviteter samt åt middag. Lördagen var det dags för debatterna och endel andra grejer. Vi skulle då gå igenom vissa verksamhets berättelser, dela ut några priser sedan sopa igenom propositionerna och Motionerna, på de första två motionerna var det bara o rösta, men på tredje började debatterna. Jag la in två anföringar i debatten och det slutade med att de attsatserna vi ville ha blev igenom röstade.

Innan vi drog propositionerna så åt vi Lunch, det var köttbullar och potatis, nam nam...

På Propositionerna gick det väldigt smooth också, bara lite små prat om den första.
Efter en kort Pause så var det dags o ta avsked från gamla styrelsen, Det var ett par stycken som grät. Sedan så skulle en ny styrelse utses.

Middagen var lite extra mysigt och hade lite kalas atmosfär omkring sig och vi fick även Tårta till efterrätt för att Fira UMR 15 år :D

Kommer en del två om slutet på helgen

SES!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback