Göteborg Open 2011

Göteborg Open är en Go turnering i göteborg arrangerad av vår klubb (Göteborgs Go klubb).
Go är ett asiatiskt brädspel som jag kommer skriva om i nästa inlägg (Förhoppnings vis).
Den brukar ta plats runt november varje år på Schillerska Gymnasiet.

De som känner mig redan vet att jag gillar o spela go. Det är både roligt och riktigt bra träning för mönster kännedom och tänkande. Årets Göteborgs Open är kommer vara min första Go-turnering. Till turneringen registrerade jag mig som en 9kyu spelare. Inom Go har man en rank system som liknar det som man har inom kampsport. Kyu-dan systemet funkar såhär att ju lägre siffra man har på kyu desto starkare är man och ju högre Dan man är desto starkare är man. Inom karate t.ex. Når man 1 dan genom att ta svart bälte. Lite samma tänk inom Go.

Gbg Open var uppdelad i 3 dagar som jag kommer skriva lite om:

Fredagen 4/11

Här startar dock inte den officiella turneringen. Men idag var det fortfarande bra att vara här för att en Européisk Go-proffs har rest hit för att hålla en föreläsning om strategier och öppnings teknink (Fusekis som det kallas). Han heter Catalin Taranu och var 5 Pro-Dan.
Föreläsningen var riktigt bra tycker jag, jag känner mig redan lite starkare efter föreläsningen. Han var väldig bra på att hålla föreläsningar, sedan var han även ganska rolig.
Av deltagarna var det väldigt många som kom från alla delar av sverige men även Norrmän och danskar, en av deltagarna var även från Holland.
Efter föreläsningen höll arrangörerna ett litet Blitz (Snabb partis) turnering. Där man körde på lite mindre bräda än standard och även med mindre tänke tid än normalt. Jag valde dock att inte vara med där för att jag ville träna mig inför den riktiga turneringen dagen efter på andra vägar.
Catalin var även vår Turnerings lärare under hela turneringen

Lördagen 5/11


Här börjar den riktiga turneringen. jag vaknade upp tidigt för att värma upp med att gå igenom ett proffs parti, Lösa några problem sedan så åt jag en snabb frukost och sedan åkte jag till Schillerska för att anmäla min närvaro i turneringen. Klockan 11 invigdes evenemanget och kort därpå började första ronden. Min första motståndare var min jämnstarke rival och kompis Tommy Lans.
Själva turneringen var 5 ronder totalt. 3 idag och 2 på Söndag, när man spelar så brukar man köra med klockar som liknar lite granna schack klockor men de har en extra Byo-yomi (Tilläggs tids) funktion. Varje spelare hade en 1 timmes långt tänke tid.
Min första rond slutade i total katastrof då jag spelade för långsamma drag och blev totalt krossad av Tommy. Det kändes inte alls bra och jag gav upp partiet.
Mellan första och andra ronden var det Lunch, jag hade med mig en lite lunch box som jag åt ur. Nästa rond mötte jag en motståndare jag hade spelat mot innan när jag var en total Newbie på 20kyu. Han hette Magnus, partiet var kämpigt och riktigt komplicerat för båda. Jag låg back i majoriteten av matchen men till slut vände jag på partiet till min fördel ända tills jag gjorde ett dumt misstag. Misstaget ledde till min förlust igen.
Jag spelade in varje parti som jag spelade med min smartphone för att kunna gå igenom partiet senare och hitta mina misstag. Man lär sig mkt av sina misstag sa man.
(På bilden ser ni Sam Holt som spelar sin sista rond mot en Norrman)
Efter att ha gått igenom några partier med catalin lärde jag mig ganska mycket och kände nu hur jag blev bättre.
Sista ronden mötte jag Sebastian Salman, reggad som 8kyu och var den första jag spelade mot när jag kom till Göteborgs Go-klubb. Jag var ganska säker på att jag skulle bli krossad för jag visste att han var starkare än mig. Men p.g.a. dålig hälsa och huvudvärk gjorde han några misstag som gav mig seger.
Kände dock att segern inte kändes lika bra då han var inte riktig i form, så jag frågade honom om att spela ett riktigt parti vid ett senare tillfälle på klubben.
Dagen slutade med en liten föreläsning med Catalin där han går igenom ett top parti mellan Martin Li 5Dan amatör och Ulf Olsson 4dan från göteborg.


Runt klockan 11 gick jag hem.

Söndag 6/11

Idag var det sista dagen under evenemanget och de sista ronderna skulle hållas idag. Min första motståndare idag var Ulrik 10Kyu från Norge. Något som på ett sätt förvånade mig att han inte var så himla bra på att hitta smarta drag (Tesujis) och hur lätt det var att vinna mot honom. Partiet slutade i min vinst. Idag fick jag lite pengar av mamma för att inhandla lunch. Efter partiet gick jag till vasa grill & Kebab och köpte en portion Kebabtallrik och gick sedan tillbaka till Schillerska för att äta. Efter Lunchen spelade jag mitt sista parti som var mot en Norrman vid namn Andréas Lönns, 8Kyu. Av ranken att bestämma så skulle det bli en tuff match men jag kände mig lite för bekväm efter mitt seger idag. jag underskattade Andreas totalt och blev besegrad igen. Han spelade riktigt bra för sin rank. Tänket var rätt och han svarade på mina drag rikigt bra.
Vid fem tiden var det dags för pris utdelning. Man kunde få pris genom att vinna 4 partier och komma top 3 i turneringen. Av de som vann 4 partier var bland annat Tommy med som vunnit alla sina ronder. Dessa fick ett present kort med värde på 200 spänn som de kunde lägga på GO-teori böcker som säljs av Mohsart (Mats Hjalmarsson, en försäljare av Asiatiska böcker och spel redskap). Top tre i turneringen var Jakob bing, 1Dan på tredje plats, Pål Sannes 4dan på andra plats och Martin Li 5dan på första plats.
Turneringen var nu slut och mitt första turnerings resultat blev 2 vinster och 3 förluster....

Själv var jag iaf nöjd för att jag lärde mig mkt och för att jag gjorde mitt bästa. matcherna var mkt roliga även de man förlorade på.

Aja. Det får räcka för den här gången. Nästa gång skriver jag lite om Go.

VI SES!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback