Om brädspelet Go.

I den här inlägget tänker jag nog prata lite om GO:

Go är ett urgammalt brädspel med sina rötter från öst asien. På kinesiska heter spelet "Weiqi" som betyder "Spelet där man omringar", det talar väldigt mycket om vad spelet går ut på. På Japanska heter spelet Igo, då spelet spreds till västvärlden från japan så har man valt att kalla spelet go här i väst världen, förövrigt är de internationella go-termerna också importerade från Japan.
Sedan spelet uppfanns i kina för ganska länge sedan har reglerna inom spelet ändrats väldigt mycket. Det är de moderna reglerna jag kommer att skriva om i detta inlägg:
Fuseki Man turas om att lägga stenar (spelpjäserna) på en spel bräda som är 18x18. Stenarna skall dock INTE placeras i rutorna utan på "kryssen" på brädan (Man kan även lägga stenarna längs med sidan på korsningarna) Man kan inte flytta på stenarna sedan när de är lagda. Svart är först inom Go (som ni ser på bilden). Målet med spelet är att använda så få stenar och ta så stort område av brädan som möjligt, samtidigt som man ska försöka hindra motståndaren från att göra samma sak.
den andra grundregeln i spelet är att man kan fånga stenar:
en ensam sten har fyra friheter, och dessa friheter ligger längs med våglängden och horisonten:
Freedoms Ponuki
När två stenar nuddar vid varandra reduceras friheterna.
När en sten får har en frihet kvar så kallas det att stenen ligger i "Atari" och om svart nu får spela där krysset är så får stenen slut på friheter och kommer att bli borttagen från brädet. Det kallas att man FÅNGAR stenen (så som ni ser på bilderna). Man kan även fånga flera stenar samtidigt. Två stenar av samma färg som ligger tillsammans har mer friheter än en ensam sten, detta betyder även att man kan fånga fler än en enda sten. Om jag ska gå till baka på situationen i bild två så kan vit, för att leva, lägga en sten på krysset i bilden och utöka sina friheter och därmed unvika att man blir fångad.
Detta är de enda grundreglerna och målen i spelet: Ta territorie och fånga stenar. På grund av dessa få regler är spelet närmast intill oändligt många variationer. Inte äns en dator program (Bot) har kunnat räknat ut alla möjliga variationer under ett parti. På grund av detta har många källor klassat spelet som ett av världens mest variations rika brädspel. Kanske ett av anledningen till att detta är min favorit brädspel.
Jag har test spelat spelet när jag var liten men inte fortsatt för att jag inte förstod så mycket av vad som hände. Efter det har inte jag sett så mycket av spelet ända tills min morbror visade mig en Animé som heter HIKARU NO GO. Den inspirerade mig att börja spela Go på riktigt. Förra året hittade jag en lokal go-klubb här i göteborg.
Därifrån började jag spela regelbundet. Om ni vill kan ni komma till klubben och testa på spelet.
OM ni vill lära er mer om spelet så kan jag rekommendera sidan : Senseis Library. Om ni gillar Manga och Animé så kan ni även titta på Hikaru No Go.

Jag kanske skriver lite mer om spelet i senare inlägg men detta var allt för denna gång.
VI SES!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback